Reklam
Reklam

Bedri Rahmi Eyüboğlu : SEVGİ RAHMET VE SAYGIYLA

Milletvekili Mehmet Rahmi Eyüboğlu babası. Ressam Eren Eyüboğlu, eşi; yazma sanatçısı Mehmet Eyüboğlu, oğlu. Deneme yazarı Sabahattin Eyüboğlu, ağabeyi. İlk kadın mimarlarımızdan Mualla Eyüboğlu kardeşi, yazar İsmet Zeki Eyüboğlu, kuzeni.

Bedri Rahmi Eyüboğlu : SEVGİ RAHMET VE SAYGIYLA

Milletvekili Mehmet Rahmi Eyüboğlu babası. Ressam Eren Eyüboğlu, eşi; yazma sanatçısı Mehmet Eyüboğlu, oğlu. Deneme yazarı Sabahattin Eyüboğlu, ağabeyi. İlk kadın mimarlarımızdan Mualla Eyüboğlu kardeşi, yazar İsmet Zeki Eyüboğlu, kuzeni.

Bedri Rahmi Eyüboğlu : SEVGİ RAHMET VE SAYGIYLA
21 Eylül 2021 - 13:58

1911, Görele / 21 Eylül 1975, İstanbul )
SEVGİ RAHMET VE SAYGIYLA.... 
Milletvekili Mehmet Rahmi Eyüboğlu babası. Ressam Eren Eyüboğlu, eşi; yazma sanatçısı Mehmet Eyüboğlu, oğlu. Deneme yazarı Sabahattin Eyüboğlu, ağabeyi. İlk kadın mimarlarımızdan Mualla Eyüboğlu kardeşi, yazar İsmet Zeki Eyüboğlu, kuzeni.
İlk ve ortaöğrenimini Trabzon’da yaptı. İstanbul Güzel Sanatlar Akademisini bitirdi. İki yıl Paris’te kaldı. Yurda dönüşünde (1933) akademiye öğretim üyesi olarak girdi, kariyer yaptı, profesörlüğü ölümüne kadar sürdü.
Eyüboğlu, resme olduğu gibi, şiir ve düzyazıya da küçük yaşlarda başladı. Onun bütün eserlerine Anadolu’ya olan hayranlığı yansıdı. Modern resim görüşünü şiirde de uyguladı, bol renkler, şiirde yerini gözalıcı sıfatlara bıraktı. Atölyesinin girişinde “Ressam andı” vardı.
Çerkeş demiryolu yapımında çevirmenlik yaptı, Tekel Genel Müdürlüğü’nde çalıştı. 1936’daki diploma yarışmasında “Hamam” adlı kompozisyonuyla birinci oldu. Aynı yıl Moskova’da düzenlenen Çağdaş Türk Sanat Sergisi’ne katıldı. 1937’de Cemal Tollu’yla birlikte Akademi’nin Resim Bölümü Şefi Leopold Levy’nin asistanı oldular. Bedri Rahmi birçok ressamın katıldığı CHP’nin kültür programı çerçevesinde resim yapmak için 1938’de Edirne’ye, 1941’de de Çorum’a gitti. Bu dönem resimlerinde köy manzaraları, köy kahveleri, faytonlu yollar, iğde dalı takmış gelinler gibi Anadolu’ya özgü görünümler yer aldı.

1940’lardan sonra duvar resimlerine yöneldi. İlk duvar resmini 1943’te İstanbul’da, Ortaköy’deki Lido Yüzme Havuzu için yaptı. 1947’de İstanbul’da özel bir atölye ve galeri açtı. 1950’de Ankara’da sanatının o güne kadarki bütün dönemlerini kapsayan bir sergisi düzenlendi. Bedri Rahmi aynı yıl bir kez daha Paris’e gitti ve İnsan Müzesi’nde (Musee de I’homme) ilkel kavimlerin sanatını inceledi. Bu incelemeleri “güzel”in aynı zamanda “yararlı” da olabileceği, “yararlı” olmanın “güzel”in gücünü eksiltmeyeceği düşüncesine ulaşmasına yol açtı. Bu düşünce ise onun bundan sonraki sanat görüşünü tümüyle etkiledi, yönlendirdi.
Bedri Rahmi, 1927’de başladığı Akademi’deki resim öğretmenliğini ölümüne dek sürdürdü. Akademi’de sayısız öğrenci yetiştirdi, çağdaş Türk resmine bu yönüyle de katkıda bulundu.

Bedri Rahmi 1928’de daha lise öğrencisiyken şiir yazmaya başladı. Şiirlerini, 1933’ten sonra Ses, Güney, İnsan, İnkılapçı Gençlik ve Varlık dergilerinde yayımladı. 1941’den başlayarak çeşitli şiir kitapları yayımladı. Halk edebiyatının masal, şiir, deyiş gibi her türüne karşı duyduğu hayranlık, şiirlerine de yansıdı. Halk dilinden ve şiirinden aldığı öğeleri kendine özgü bir biçimde kullanarak halk diline yaklaşma çabasını sonuna dek götürdü. Bu nitelikleriyle şiirleri, resimleriyle büyük bir benzerlik gösterir. Akıcı, rahat bir dille kaleme aldığı gezi ve deneme yazılarında ise, sürekli gündeminde olan halk kültürü, halk sanatı konularındaki görüşlerini sergiledi. Ölümünden sonra yazı ve mektupları oğlu Mehmet Hamdi Eyüboğlu tarafından derlenerek kitaplaştırıldı..

Bu haber 581 defa okunmuştur.

YORUMLAR

  • 0 Yorum